Kompjuterska animacija iz 1979 |
Davne 1979. godine, počeo sam da pripremam
diplomski ispit na FDU. Moja zamisao bila je da napravim čudo (tada još)
neviđeno - kompjutersku animaciju. Bilo je to 8 godina nakon što se
pojavio prvi Intelov mikroprocesor 4004, a dve godine pre pojave prvog
IBM PC. Tada smo imali samo spore (i skupe)
8-bitne mikroračunare, uglavnom sa
mikroprocesorima Z80 i 6502.
Naravno da programa za kompjutersku animaciju nije bilo, a još manje
brzih grafičkih kartica. Zato sam napravio svoju grafičku radnu stanicu,
koja se sastojala od 90 statičkih memorija 2114 kapaciteta 1 kilobit,
mikroprocesora Z80A i puno TTL logičkih kola. Rezolucija je bila
300x400, sa 3-bitnim pikselom (monohromatski sa 8 nivoa, jer kolor
monitora nije bilo). Napravio sam i program u Basic-u, koji je u
wireframe modu crtao geometrijske objekte. Nisam imao pojma ni da
postoje, a kamo li kako rade programi za 3D modeliranje i animaciju, ali
su algoritmi koje sam koristio bili veoma slični algoritmima današnjih
3D programa. Postojala je kamera sa definisanim koordinatama u
virtuelnom prostoru, sa uglom gledanja i žižnom daljinom, a sve objekti
su činile linije sa koordinatama početka i kraja. Površine su bojene
Fill komandom, izračunatom kao aritmetička sredina
koordinata
okolnih linija.
Pošto nije bilo digitalnog medijuma na koji bih mogao da upišem gotovu
animaciju, sa Televizije Beograd sam iznajmio 16-milimetarsku Bolex
kameru, koja je imala mogućnost snimanja frame-by-frame. Napravio sam
interfejs sa velikim solenoidom i žičanim okidačem, koji je mogao da se
okida komandom sa računara. Monitor i kameru sa okidačem sam upakovao u
veliku drvenu kutiju (koju sam, zbog izgleda, zvao "mrtvački sanduk") da
se na monitoru ne bi video odsjaj dnevnog svetla.
Snimanje svakog kadra je trajalo oko 24 sata, ali je bilo
automatizovano: brisanje video memorije, rendering, snimak, pa sve
ispočetka. Od svega što sam uradio, sačuvao sam dva kadra. Jedan od njih
sam digitalizovao na običnom flatbed skeneru, i ovde možete da ga
vidite. Slika se pomalo ljulja, ali to nije greška na snimku, nego je
nastala zbog nepreciznosti skenera. Voleo bih da digitalizujem oba kadra
na
pravoj opemi, ako neko može da mi pomogne u tome, biću mu
vrlo
zahvalan.
Snimljeni materijal sam
tada
pokazao mom profesoru filmske montaže Marku
Babcu.
Malo je reći da je bio
iznenađen, jer
nikakda ranije nije čuo da je tako nešto moguće. Obavestio je svog
kolegu Nikolu Majdaka, koji je na FDU vodio grupu za kameru, i on je
odmah došao da vidi opremu na kojoj je to izvedeno. Kada su me pitali da
li će ikada moći da se na ovaj način animiraju i ljudske figure, sa puno
autoriteta sam rekao: "nema šanse". |